Asiakastiedot toimintasi tukena

GDPR herätti monet toimijat miettimään syvemmin asiakastietojen käsittelyä ja hyödyntämistä. Hienoa, että asetus aidosti toimii, eikä ole vain sanahelinää ja sähköpostiin tulvivia vahvistusviestejä.

Asiakastiedot mökkivuokrauksessa

Mökkivuokraustoiminnassa kertyy väistämättä henkilötietoja. Vähintään Matkustajailmoitusten verran, todennäköisesti myös sähköpostiin, missä ainakin osa yhteydenpidosta vieraiden kanssa käydään ennen vierailua.

Asiakastiedot ovat tehokkaan ja  tuottavan mökkivuokraustoiminnan perusta. Hyvää asiakaspalvelua ei voi toteuttaa, jos hapuilee pimeässä.

Sinun tulee tuntea vieraasi.

Intuition ja muistin varassa vieraita on vaikea palvella erinomaisesti. Vieraat ovat erilaisia tarpeineen ja toiveineen.

voiko säilyttää mökin vuokranneiden yhteystietoja?
– Päivi, Mökkivuokraajan rekisteri- ja tietosuojaselosteen tilaaja

Voi, ja kannattaakin. Asiakassuhde muodostaa vahvan perusteen säilyttää asiakastietoja. Kunhan asiakastiedot on järjestetty ja säilytetään GDPRn mukaisesti, ei ole mitään estettä olla säilyttämättä. Sen sijaan löytyy monia perusteita niiden säilyttämiselle ja hyödyntämiselle.

Ennakoivaa toimintaa

Erinomainen asiakaspalvelija ei pelkästään tyydy reagoimaan asiakkaan tarpeisiin ja reaktioihin vaan ennakoi ne.

Hyvässä asiakaspalvelussa mietitään jo etukäteen, mitä asiakas saattaisi tarvita. Pohditaan ja varaudutaan jo ennakkoon. Miten varautua, jos ei muista tai tiedä, mitä on odotettavissa? Siksi on tärkeää kysyä jo etukäteen vieraan toiveista ja odotuksista.

Ja jos vieras tulee uudelleen, on erinomaista asiakaspalvelua muistaa hänen aiemmat toiveensa. Huomioida juuri hänet. Toiveineen, tarpeineen, palautteineen päivineen.

Mökkivuokrauksen seuraavalla tasolla toiminta ei ole pelkästään reaktiivista, yhteydenottoihin vastailua ja tilanteisiin reagointia. Toiminta on proaktiivista, ennakoivaa. Niin asiakaspalvelultaan ja markkinoinniltaan kuin  käytännön toimien ja kehittymisenkin kannalta.

Ollaan koko ajan päivittäistä tilannetta muutama askel edellä.

Hyvä asiakastietojärjestelmä on ennakoivan ja suunnitelmallisen mökkivuokrauksen tärkeä tukipilari. Olennaista on, että sinulla on saatavillasi tiedot toimintasi tueksi. Vieraasi yhteystiedot, vierailun tiedot, kiinnostuksen kohteet – kaikki, mitä tarvitset palvellaksesi häntä yhä paremmin.

Turvatusti ja hallitusti.

Asiakastiedot järjestykseen, talteen ja hyötykäyttöön

Niin kauan kun yhteydenpito on levällään lapuilla, koneella, sähköpostissa ja papereissa, yhteydenpidosta saatava asiakastieto on hajanaista, järjestäytymätöntä ja soveltavan käytön kannalta melko tehotonta.

Kun mökkivuokrauksen haluaa viedä seuraavalle tasolle, tehostaa ja kehittää toimintaa, ei kannata luottaa pelkästään muistin toimintaan. Eikä tietoja saa säilyttää hajallaan tai suojaamatta, kuten GDPR meitä ohjeistaa.

Miten aloitan, tietoja sähköpostissa ja kansiossa?
– Peter, Mökkivuokraajan rekisteri- ja tietosuojaselosteen tilaaja

On usein kannattavaa yhdistää väline, jolla vieraisiin ja potentiaalisiin vieraisiin pidetään yhteyttä ja paikka, jossa heistä säilytetään tietoja. Suosittelen lämpimästi MailChimpiä.

MailChimp on monipuolinen apuväline

MailChimp on markkinointijärjestelmä, jota voi käyttää sähköpostien ja uutiskirjeiden lähettämiseen ja asiakkuudenhallintajärjestelmänä.

MailChimp on ilmainen 2000 sähköpostiosoitteeseen ja 12 000 kuukausittaiseen viestiin asti. Sen ilmaiset ominaisuudet ovat monipuoliset. Voit kohdentaa viestejäsi ja lisätä yksilöiviä tietoja lähes rajattomasti.

Turvallisen sähköpostin tallennus- ja lähetysominaisuuden lisäksi voit hyödyntää sitä monipuolisesti asiakastietojen käsittelyssä.

Pystyt lisäämään haluamiasi ja tarvitsemiasi tietoja, luokittelemaan, ryhmittelemään ja päivittämään. Pystyt kohdentamaan viestisi juuri sille ryhmälle, jonka haluat tavoittaa.

Voit jaotella vieraat VIPeihin tai exclusiveihin ja käyttää tätä sekä asiakaspalvelun että vierailun tehostamisen keinona kertomalla tästä oikein.

Voit kirjoittaa itsellesi ylös, mitä lisäpalveluita vieraasi halusi hyödyntää viime kerralla. Oliko perheen äiti allerginen sipulille? Pitivätkö he pyöräilystä ja vuokrasivat pyörät pyöräilykarttoineen? Koska he olivatkaan vieraina?

Tehokkuutta toimintaasi asiakastietoja hyödyntämällä

Asiakas- ja markkinointirekisterejä voi hyödyntää  monella tavalla. Ennen kaikkea ne ovat avain tehokkaampaan ja tuottavampaan toimintaan ja erinomaiseen, ennakoivaan asiakaspalveluun.

MailChimp on myös GDPRn mukainen työkalu. Sen valmiiden linkkien avulla rekisteröidyt voivat pyytää esimerkiksi tulla poistetuksi listalta koska tahansa.

MailChimp on englanninkielinen. Oleellisten peruskäsitteiden ja toimintojen haltuunotto nopeasti ja sujuvasti itsekseen opettelemalla voi olla haastavaa.  GDPRn mukainen toiminta edellyttää kuitenkin osaamista, jotta asetuksen henki täyttyy.

Oppila, MailChimp, GDPR
Taina Euro. KTM, kouluttaja, ammatillinen opettaja

Siksi suosittelenkin lämpimästi MailChimpin syväosaajan, Oppilan ja Taina Euron MailChimp -kurssia. Taina on pätevä ja kokenut kouluttaja. Hänen opeillaan saat taatusti nopeasti MailChimpin haltuusi.

Kurssin myötä pääset mukaan myös Mökkivuokraajan Sisäpiiriin, jossa kuulet ensimmäisenä ja enemmän kuin missään muualla mökkivuokrauksesta. Taina neuvoo myös Sisäpiirissä MailChimp-kurssilaisia <3

Asiakastiedot ovat toimintasi valttikortti. Niitä oikein käyttämällä ja hyödyntämällä voit tehostaa mökkivuokraustasi ja viedä sen seuraavalle tasolle.


Mökkivuokraajan palvelu on Oppilan yhteistyökumppani. Jos päätät hyödyntää tässä kirjoituksessa olevaa MailChimp-kurssin linkkiä ja oppia, miten sen avulla kehität (mökkivuokraus)toimintaasi, saatan saada siitä jotain etuja tai korvausta.


Mitä ajatuksia ja tunteita kirjoitus sinussa herätti? Olisi mahtavaa, jos kertoisit niistä, vaikkapa alla olevissa kommenttikentissä! Entä arveletko, että kirjoituksesta olisi apua tai hyötyä jollekin toiselle(kin)? Välitä välittämällä.

Facebook Comments

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.