Toimiva markkinointi on onnistuneen mökkivuokrauksen kulmakivi. Miten edetä? Markkinointi on laaja käsite. Näkemyksiä siitä ja sen toimivuudesta on yhtä monta kuin näkijääkin. Rahaa markkinointiin pystyy hassaamaan määrättömästi ilman sanottavia tuloksia. Mitä on toimiva markkinointi?
Pelkkä tuote harvoin myy itseään. Ei riitä, että mökki on olemassa, ihana ja valmis ottamaan vastaan vieraita. Jotenkin se pitäisi saada tulevien vieraiden tietoisuuteenkin.
Markkinoinnin ydinpyrkimys on saada asiakas ostamaan sinun tuotettasi sinun ehdoillasi. Tässä tapauksessa viihtymään mökilläsi sovitun ajan, maksamaan toivotun vuokran ja kohtelemaan mökkiäsi hyvin.
Onneksi mökin markkinointi on opittavissa oleva taitolaji.
Markkinointi lähtee siitä, että tuotetta tai palvelua saadaan myytyä, kun asiakas vakuuttuu, että ostos ratkaisee jonkin hänen pulmansa, todellisen tai kuvitellun.
Asiakkaan ongelman tai tarpeen ymmärtäminen ja ratkaiseminen on markkinoinnin kulmakivi.
Me mökkivuokraajathan olemme siitä kiitollisessa asemassa, että tiedämme mökkivuokrauksen olevan kaivattu juttu. Halutaan käyttää yhä enemmän aikaa ja rahaa mökkeilyyn ilman, että mökkiä tarvitsee itse omistaa. (Voit lukea tarkemmin uusimmasta Mökkibarometrista täältä.)
Tarve on olemassa. Pitää vain enää löytää juuri sinun mökillesi sopivia vieraita riittävästi niin, että toivomasi vuokrausmäärä toteutuu.
Mökkisi pitää olla näkyvillä ja löydettävissä.
Yhä enenevässä määrin tietoa haetaan netistä, jossa kolme suurinta toimijaa ovat Google, Facebook ja YouTube. Tiedonhakuun käytetään Googlea ja kasvavassa määrin myös Facebookia.
Omat koti- ja Facebook-sivut ovat hyvä ja toimiva alusta myös mökistäsi kertomiseen.
Jos et löydy netistä, et ole olemassa.
Näin suurimmalle osalle potentiaalisista vieraista. Varmista siis, että mökkisi kotisivut ovat olemassa ja ajantasaiset. Nettisivujen yhteydessä olevalla mökkiblogilla teet mökkiäsi tutuksi vieraillesi. Luot toivotunlaisia mielikuvia. Brändäät mökkiäsi. Saat mökillesi aivan toisella tavalla näkyvyyttä.
Lue tarkemmin täältä, miksi mökkiblogi kannattaa.
Markkinoi mökkiäsi luotettavaksi koetulla tavalla.
Facebook on siitä mainio, että jokaisella tykkäyksellä ja suosituksella on kasvot.
Mökkisi Facebook -sivuilla on helppoa jakaa blogikirjoitusten lisäksi myös muita kuulumisia, alueen tapahtumia tai vaikkapa saamiasi terveisiä.
Lähtökohtaisesti kuluttaja nykyisin suhtautuu mainontaan epäilevästi. Ajatellaan mainostajalla olevan ketunhäntä kainalossa, kun kerrotaan tuotteesta. Tottakai, sillä kukapa ei omaansa kehuisi.
Ystävän suositukseen luotetaan enemmän kuin kasvottomaan mainontaan. Omilla kasvoilla annetut suositukset ja arvioinnit ovat kultaakin kalliimpia.
Mitä markkinoit?
Jokainen mökki on omanlaisensa. Jokaisessa on jotain hyvää ja ihanaa. Miten mökkisi poikkeaa muista?
Mikä on sinun mökkisi ”se juttu”? Ja ennen kaikkea: minkä ongelman tai pulman se ratkaisee? Mitä se antaa vieraallesi?
Miksi juuri sinun mökkisi kannattaisi valita Suomen yli puolesta miljoonasta muusta mökistä? Miten saisit tuotua julki tätä mökkisi erinomaisuutta tai ihanaa ominaisuutta?
Miten kertoisit ja näyttäisit netin välityksellä, että sinun mökkisi on paras vaihtoehto juuri tietynlaisille vieraille?
Kuvaa. Kirjoita. Videoi. Laajemmin ja yksityiskohtaisemmin. Kerro mökkisi ihanuudesta arvostaen ja rakkaudella juuri sinun unelmavieraillesi.
Muut vuokrauskanavat
Monenlaiset mökkivuokrauskanavat tarjoavat palveluitaan auliisti.
Niiden käyttö ainoana markkinointikeinona on riskialtista. Olet silloin täysin kyseisen kanavan armoilla. Jos palveluntarjoajalla on rajoituksia näkyvyydessä tai toimivuudessa, olet täysin riippuvainen siitä, miten tämä kolmas osapuoli tukee ja kehittää toimintaansa.
Yleensä vieraittesi yhteys- ja muut tiedot ovat vuokrauskanavan ”omaisuutta”. Tämä rajoittaa merkittävästi markkinointimahdollisuuksiasi. Vieraiden yhteystiedot ovat merkittävä markkinoinnin apuväline.
Lue lisää siitä, miten voisit hyödyntää yhteystietoja.
Samoin kuluttajien kielteiset kokemukset jostain kyseisen kanavan kautta hankitusta tuotteesta tai palvelusta laajentuvat helposti koskemaan muitakin samaa kautta tehtäviä ostopäätöksiä. Et varmastikaan halua olla muiden sössimisen uhri.
Toimiva markkinointi yhdistää parhaat puolet
Parasta on yhdistellä eri toimintamallien parhaat puolet. Varmista, että mökkisi nettisivu ja mökkiblogi ovat mallillaan. Sitten ota avuksesi muutama mökkivälityspalvelu, jotka toimivat renkinäsi, ei isäntänäsi. Saat lisää vieraita heidän kauttaan mutta et ole muiden armoilla.
Ole itse aktiivinen
Sinun ei tarvitse jäädä odottamaan, että mökkisi mystisesti lipuisi vieraiden silmiin bittiavaruudessa.
Mökin voi antaa toivottua asiakaskohderyhmää kiinnostavan bloggarin käyttöön vaikkapa viikonlopuksi kirjoitusta vastaan.
Potentiaalista asiakasryhmää voi laajentaa vaikkapa kutsumalla toimittajan kirjoittamaan jutun tai jopa yöpymään mökissäsi.
Näkyvyyteen voi vaikuttaa monella tapaa.
Hakusanaoptimointi, jaot, maksettu mainonta, sosiaalisen median lukuisat kanavat.
Miten toimia Googlessa ja Facebookissa että algoritmit taustalla työskentelevät sinun tueksesi? Minkälaista sisältöä kannattaa tuottaa; minkälaisia kuvia, tekstiä ja videoita? Miten erottua valtavasta massasta?
Tunne mökkisi vahvuudet. Tunne unelmavieraasi. Kirjoita mökkiblogia. Ole aktiivinen. Onnistut kyllä.
Koskaan ei tule täysin valmista mutta jostain täytyy aloittaa. Kehittää ja hioa toimintaa sitten matkan varrella.
Onnistu markkinoinnissa, onnistu mökkivuokrauksessa. Tule mukaan ilmaiselle markkinoinnin opintopolulle.
Yksi vastaus artikkeliin “Toimiva markkinointi”