Kuinka markkinoida mökkiä niin, että saa vain huomaavaisia ja siistejä vuokralaisia? 😀
– Katja, Mökkivuokraajan uutiskirjeen lukija
Erinomaisen tärkeä kysymys. Jokaisella mökkivuokraajalla unelmavieras voi olla omanlaisensa. On tärkeää tietää ja tuntea, minkälaisia vieraita juuri sinä haluat. Siten osaat myös markkinoida mökkiäsi niin, että saat juuri sinun unelmavieraitasi mökillesi.
Intuitiolla ja muistin varassa
Itse toimin aluksi Lillanin kanssa puhtaasti intuitioni varassa. Vaikka pyrin kohtelemaan kaikkia vieraita tasaveroisesti, olin varmasti erityisen sydämellinen niille, jotka olivat sydämellisiä minulle ja Lillanille.
Vieraat ovat erilaisia. Toiset ovat huomaavaisempia ja siistimpiä kuin toiset. Aloin pikku hiljaa ymmärtää, että vieraitakin voi hieman seurata ja luokitella.
Toimin aluksi pelkästään muistinvaraisesti. Minkälaisia vieraat olivat, mistä pitivät, mitä toivoivat. Kun vieraiden määrä kasvoi, en enää luottanut pelkästään tähän subjektiiviseen metodiin vaan aloin kirjoittaa asioita ylös.
Asiakastietojärjestelmä
Hyvä asiakastietojärjestelmä on ennakoivan ja suunnitelmallisen mökkivuokrauksen tärkeä tukipilari. Sen ei tarvitse olla mikään kallis CRM -ohjelma, yksinkertainen taulukkokin riittää. Tai, mikäli olet muistivelho, voit luottaa ajukoppaasi.
Tärkeintä on, että sinulla on jotenkin saatavillasi tiedot toimintasi tueksi. Vieraasi yhteystiedot, vierailun tiedot, kiinnostuksen kohteet – kaikki, mitä tarvitset palvellaksesi häntä yhä paremmin.
Tavoitteena on siis saada huomaavaisia ja siistejä vieraita – unelmavieraita – niin usein ja niin monta, että mökin käyttöaste on toivotunlainen.
Unelmavieras
Mieti unelmavieraasi mahdollisimman tarkkaan. Minkälainen hän on? Ikä, sukupuoli, elämäntilanne? Miten hän kohtelee mökkiäsi ja sinua? Keitä hänellä on mukanaan? Mitä hän haluaa tehdä mökilläsi? Minkälaisista asioista, tapahtumista ja palveluista hän on kiinnostunut? Minkälainen on hänen unelmamökkinsä? Entä unelmavuokranantajansa?
Aloin itse jonkin aikaa vuokraustoimintaa pyöritettyäni rakentaa määrätietoisemmin Lillanin unelmakohderyhmää. Suosittelen sinua aloittamaan heti.
Aluksi olivat Lillaneerit, Lillanissa vieraina jo aiemmin olleet. Sitten tulivat VIP Lillaneerit. Pidätän itselläni despoottimaisesti oikeuden päättää, kenestä tulee VIP. Yleensä se edellyttää jotain erityistä huomaavaisuutta Lillania kohtaan. He ovat monella tapaa unelmavieraitani. Heidän haluan palaavan yhä uudelleen Lillaniin. Kerron vieraalle palautekyselyn ja loppulaskun lähettämisen yhteydessä, mikäli hänestä on tullut VIP. Tämä sitouttaa vieraan vielä paremmin ja saa palaamaan entistä todennäköisemmin.
Minkälainen on sinun unelmavieraasi? Varmista, että muistat unelmavieraasi erityisen hyvin ja pidät hänestä poikkeuksellisen hyvää huolta.
Ole itse unelmavuokranantaja
Muista, että metsä vastaa kuten sinne huutaa. Kun haluat huomaavaisia ja siistejä vuokralaisia, ole itse huomaavainen ja siisti vuokranantaja.
Miten voit huomioida unelmavieraasi parhaalla mahdollisella tavalla? Onko mökkisi niin siisti, että se ilahduttaa unelmavierastasi suuresti? Miten pystyt olemaan maailman huomaavaisin ja siistein vuokranantaja?
Kun mökkisi, sinä ja palvelusi ovat huomaavaiset ja siistit, viesti näistä vieraillesi, mökistäsi kiinnostuneille ja sellaisille, joiden toivoisit olevan kiinnostuneita.
(Muut lukijat kuin Katja: korvaa sanat huomaavainen ja siisti oman unelmavieraasi adjektiiveilla.)
Markkinoinnin kohdistaminen unelmavieraille
Toivotunlaisen asiakaskunnan rakentaminen yleensä vie aikaa. Pikku hiljaa vieraiksi valikoituvat sellaiset, joilla on yhä enemmän haluamiasi ominaisuuksia. Voit tehostaa ja kasvattaa tätä erityisesti olemalla yhteydessä sellaisiin vieraisiin, joiden haluaisit tulevan ja palaavan.
Kirjoita kirje (paperinen, käsinkirjoitettu kirje toimii nykypäivänä harvinaisuutensa vuoksi erinomaisen hyvin mutta sähköpostikin kelpaa), lähetä kuva, mikä viestintämuoto sitten sinusta tuntuukin luontevimmalta. Tuo julki, että unelmavieraasi on ajatuksissasi ja toivoisit hänen tulevan ja palaavan mökillesi.
Ota kuvia, joista selviää palvelusi huomaavaisuus ja siisteys. Kirjoita Facebook -postauksia, jaa Instagram-kuvia, kirjoita blogipostauksia tai lehtijuttuja. Mitä ikinä, mikä tavoittaa unelmavieraasi.
Kun kerrot mökistäsi, kirjoita unelmavieraallesi. Kerro sellaisista asioista, joista hän olisi kiinnostunut. Tunne hänet sydämessäsi niin hyvin, että tiedät, missä hän liikkuu ja lukee. Sitten markkinoi tavoilla, jotka ulottuvat hänelle asti. Oli se sitten uutiskirje tai vaikkapa IG-postaus.
Tavoitteena kannattaa olla riittävän laaja asiakaskunta ja erityisesti toivottujen vieraiden joukko, josta tulee mökillesi haluamasi määrä haluamasilaisia vieraita. Tämä on täysin mahdollista ja toteutettavissa.
Muut lukijat kuin Katja: korvaa ’huomaavainen ja siisti’ juuri sinun unelmavieraasi ominaisuuksilla.
Erinomainen kysymys, kiitos Katja.
7 vastausta artikkeliin “Lukijan kysymys: miten unelmavieraita mökille?”