Ilman markkinointia on käytännössä mahdotonta saada mökin käyttöastetta kovin korkealle. Jotta mökkivuokraus olisi kustannustehokasta, kannattavaa tai hyvin tuottavaa, yleensä tarvitaan markkinointia, tavalla tai toisella. Toimiva markkinointi on avainasemassa onnistuneessa mökkivuokrauksessa.
Harva meistä on markkinoinnin ammattilainen. Ja vaikka olisikin, oma mökki on aina vähän eri juttu. Silti juuri sinä olet paras henkilö markkinoimaan mökkiäsi. Koska tunnet sen parhaiten. Onneksi markkinointi on opeteltavissa oleva taitolaji.
Ihmiset eivät osta tarvitsemaansa vaan haluamaansa.
– Seth Godin
Mitä on onnistunut markkinointi?
- Tavoittaa haluamasi henkilöt
- Kertoo saatavista hyödyistä
- Sitouttaa tunnetasolla
- Tekee kohderyhmästä PR-henkilöitäsi.
Mökkivuokrauksessa tämä tarkoittaa, että
- Tavoitat viestinnälläsi unelmavieraasi.
- Kerrot elämyksistä, kokemuksista ja tunteista, joita vierailu mökilläsi tarjoaa.
- Saat kohderyhmän innostumaan ja ihastumaan mökkiisi ja jo kuvittelemaan itsensä mökillesi.
- Saat (potentiaaliset) vieraasi jo kertomaan hyviä asioita mökistäsi muillekin.
Ihmiset eivät osta loogisin perustein. He ostavat tunneperustein.
– Zig Ziglar
Miten markkinoida mökkiä onnistuneesti? Miten ja missä toimia? Mitä ja miten kertoa? Miten sitouttaa potentiaaliset vieraasi mökkiisi tunnetasolla?
Laajoja, isoja kysymyksiä. Ei ihme, että mökin markkinointiin kaivataan apuja.
Lukijat kysyvät:
Mihin erityisesti kaipaisit apua mökkivuokrauksessa? Mikä mietityttää eniten?
Missä kannattaa mainostaa? – Anne
Markkinointi – Marja, Sirpa, Anne J.
Lähettämäni uutiskirjeet voisivat tuoda mökkeihin enemmän varauksia. Tuovat tosi harvoin. -Taina
Mikä mainostapa olisi paras? -Kirsi
Onko mielestäsi järkevä tehdä nettisivut loma-asunnolle? -Sari N.
Näiden suoraan markkinointiin liittyvien kysymysten lisäksi moni muu lukijan kysymys sivuaa välillisesti markkinointia.
Miten vuokrata jotain erityispiirteistä mökkiä?
saari -Karoliina, Siru, vaatimaton -Marjukka, Milla, Anne P., huvila -Mikko
Kannattavuus, kustannustehokkuus -Jussi
Miten lisätä kannattavuutta? Kannattavuus suhteessa työmäärään? -Katja
Kannattavuus, tuoton parantaminen -Eija
Tuotot versus työmäärä? -Anne M.
Vuokrausasteen nostaminen hiljaisina aikoina -Merja
Saada koko vuoden käyttöaste seuraavalle kymmenekselle -Niklas
Onnistunut markkinointi lisää toiminnan kannattavuutta.
Vähemmällä työllä saadaan enemmän tuottoja.
Lopultakin, olet erilainen tai olet halvempi.
– Guy Kawasaki
Mikä on juuri sinun mökkisi paras piirre? Mikä siellä on maailman parasta? Miksi sinne kannattaa tulla?
Hyvällä markkinoinnilla nostetaan mökin arvoa jo ennen varausta luomalla kaivattuja mielikuvia.
Hyvä markkinoija kertoo tarinan.
– Seth Godin
Markkinoinnilla nostetaan vuokrausastetta, tehostetaan hiljaisten aikojen käyttöä ja profiloidaan oma mökki erityispiirteineen unelmavieraiden unelmien tavoitettavaksi kohteeksi.
Miten kohdentaa vuokraus niin että säästyy ryyppyporukoilta? Miten saada ihmisiä jotka tulevat asenteella, että kunnioittavat ja pitävät mökkiä vuokrauksen ajan kuin omaa 😉 -Hanna
Paras tapa löytää sopivia vuokralaisia? -Essi
Onnistuneella markkinoinnilla kohdistat mökkiäsi juuri halutunlaiselle kohderyhmälle.
Tarkoituksena ei ole tarjota kaikkea kaikille.
Kaikki eivät ole asiakkaitasi.
– Seth Godin
Ja sitten toisaalta, kun olet löytänyt unelmavieraasi, miten kertoa heille mökistäsi niin, että he tulevat sinne? Uudelleen ja uudelleen?
Vieraasi ovat niitä, jotka maksavat palkkasi. Uskollinen asiakas on tuottava asiakas. Ja paras PR-henkilösi. Siispä tavoittele onnistuneita asiakassuhteita, älä myyntiä.
Tuntuuko siltä, että homma on hanskassa?
Jos kaipaat vielä lisää osaamista ja tietoa mökkivuokrauksen markkinoinnista, olen luonut sinulle siihen ILMAISEN opintopolun.
Saat viikoittain mökkivuokrauksen markkinointiin liittyvän kirjeen.
Pääset mukaan täältä.

2 vastausta artikkeliin “Mökin markkinointi on taitolaji”