Lukijan kysymys: asiakaspalvelu

Isoin kynnykseni mökkivuokrauksen aloittamisessa on vieraiden kohtaaminen. Jännitän sitä valtavasti. Minulla ei ole työelämän puolelta minkäänlaista kokemusta asiakaspalvelusta enkä muutenkaan ole luonteeltani hirveän sosiaalinen. Vaikka mökkivuokraus kiinnostaa sekä tulopuolen että mökin kehittämisen kannalta, asiakaspalvelu ei. Miten neuvoisit?
– Mirja, Mökkivuokraajan kirjeen lukija

Suuri osa meistä suomalaisista on hieman sisäänpäinkääntyneitä, jäyhiä jöröjä. Ei hätää Mirja, se ei haittaa. Tärkeintä on olla aito, oma itsensä.

Asiakaspalvelu on aitoutta – hyvällä tavalla

Kaikki eivät voi olla jatkuvasti pulputtavia, sosiaalisissa tilanteissa soljuvasti eteneviä sankareita. Asiakaspalvelua on monenlaista. Aitous on kuitenkin aina tärkeää.

Aitous kuitenkin tarkoittaa sitä, että antaa hyvän näkyä monella tapaa. Ujokin voi olla hyvä asiakaspalvelija. Myrkyllisyys tai ilkeys eivät ole hyvää asiakaspalvelua.

Jännittämisestä voi kertoa vaikka jo etukäteen. Voit kertoa vieraille, että sinua ujostuttaa ja jännittää, mutta tulet silti itse toivottamaan heidät tervetulleeksi.

Tunne itsesi erilaisissa tilanteissa

Minkälaisissa tilanteissa tunnet itsesi luontevimmaksi? Kenties keskustelet mielelläsi kahden kesken, mutta suuret joukot jännittävät? Tai tuntemattoman kanssa juttusille heittäytyminen hirvittää?

Voit madaltaa omaa kynnystäsi tutustumalla vieraaseesi esimerkiksi sähköpostitse mahdollisimman hyvin etukäteen. Yleensä vieraita vastaanottaessa joka tapauksessa kerrot mökistäsi vain yhdelle tai muutamalle vieraista.

Voit myös harjoitella ihmisten kohtaamista. Olla se asiakas, joka katsoo kaupassa kassahenkilöä silmiin, tervehtii muutenkin kuin kertomalla, kuinka monta muovikassia ostaa. Joka kiittää kuitista ja vielä lähtiessään huikkaa kiitos heipat.

Katsele ympärillesi avoimin mielin. Harjoituskenttää on niin paljon kuin vain haluat opetella.

Sinulla on jo osaamista

Vaikka virallista asiakaspalvelukokemusta ei työelämässä olisikaan, voit tarkastella asiakaspalvelua laajemmasta perspektiivistä. Yrityksen sisäistä asiakaspalvelua on kaikki viestintä työtovereiden, esimiesten ja kollegoiden kanssa. Mieti onnistumisiasi näissä tilanteissa. Mikä näissä kohtaamisissa toimi parhaiten?

Mieti myös pahimpia mokia. Omiasi ja muiden. Miten voit jatkossa välttää tällaiset tilanteet? Miten voit reagoida eri tavalla? Voit myös miettiä valmiiksi toimintamalleja haastavampiin tilanteisiin.

Kaikki kohtaamisesi ovat sinulle harjoitusta asiakaspalvelua varten. Minkälaisissa tilanteissa sinulle ja toiselle jäi hyvä, lämmin mieli? Mikä niissä oli ratkaisevaa onnistumisen kannalta?

Pohdi onnistuneita kohtaamisiasi toisten kanssa. Miten itse toimit ja miten toinen vastasi sinulle? Tunnista onnistumisen avainelementit ja toista niitä.

Asiakaspalvelun opettelu kannattaa.

Asiakaspalveluun kannattaa panostaa. Jo pelkästään taloudellisestakin näkökulmasta: tyytyväinen asiakas palaa uudelleen. Onnistumisen tunne asiakaspalvelussa palkitsee kuitenkin monella muullakin tasolla.

Hyvä asiakaspalvelu on täysin opeteltavissa oleva taito. Onnistut, jos haluat.


Haluatko oppia lisää asiakaspalvelusta? Voit ennakkoilmoittautua asiakaspalvelun opintopolulle.

Asiakaspalvelun opintopolku


Jos kuitenkin olet täysin allerginen kaikille ihmiskohtaamisille tai tuntuu, että resurssisi yksinkertaisesti eivät riitä mökkivuokrauksen vaatimiin asiakaskontakteihin, Mökkikummipalvelu saattaa olla sinun juttusi.

Kokonaisvaltaista palvelua mökkisi hyväksi


Mitä ajatuksia ja tunteita kirjoitus sinussa herätti? Olisi mahtavaa, jos kertoisit niistä, vaikkapa alla olevissa kommenttikentissä! Entä arveletko, että kirjoituksesta olisi apua tai hyötyä jollekin toiselle(kin)? Välitä välittämällä.

Facebook Comments Box

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Mökkivuokraajan käsikirja

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading