Lukijan kysymys: paras vuokrausalusta?

Minkälainen markkinointi on aidosti toimivaa mökkivuokrausalalla? Miten saat haluamasi tuotot ja vieraat? Mikä on paras markkinointialusta? Valitsemasi markkinointialusta merkitsee paljon.


Mikä mainostapa tai vuokrausalusta olisi paras?
– Ville M., Mökkivuokraajan Minioppaan lukija

Ensi alkuun huonot uutiset: yhtä, täydellistä pakettiratkaisua ei ole. Sitten hyvät uutiset: omiin tarpeisiinsa parhaan voi luoda itse.

Mökkivälitysketjujen plussat ja miinukset

Mökkivuokrausta välittäviä ketjuja on paljon. Sekä alueellisesti että että valtakunnallisesti, myös globaalisti toimivia. Eri laajuisine palveluineen: joku on pelkästään ’mökkisi kuva nettiin’ -tasoinen kun jotkut tarjoavat paljon muutakin lisäarvoa ja -palveluita.

Ongelmana näissä palveluissa on, että ne

  • väistämättä rajoittavat mökkisi asiakaskuntaa kattamaan vain heidän palvelun piirissään olevat asiakkaat
  • tarjoavat mökkisi esittelyä ja arviointia vain heidän toimintamalliinsa sopivaksi
  • rajaavat mökkivuokrauksesi hallinnointitapaa ainoastaan heidän tapojensa mukaiseksi.

Kaikissa palveluissa, joita ei ole räätälöity juuri sinun mökkiäsi ja toimintaasi varten, on omat rajoitteensa, jotka vaikeuttavat toimintaa ainakin tietyn pisteen jälkeen. Mutta toki paljon hyvääkin. Avaimet käteen -periaatteella toimiva markkinointi on helppoa. Ja hienoa, jos se toimii.

Esimerkiksi välitysvaihtoehto, josta monet ovat kiinnostuneita ja kysyvät, on tyyppiesimerkki paljosta hyvästä mutta myöskin paljosta huonosta: AirBnb.

Hyvää:

  • Käyttäjätunnistautuminen ja -pisteytys.
  • Rajoittamaton kuvien määrä.
  • Kohteen luonnin ja vuokrauksen toimintavihjeet.
  • Molemminpuolinen palautteen antaminen, sekä julkinen että yksityinen.
  • Automaattiset muistutukset viesteistä ja vieraista.
  • Kalenterin synkronointimahdollisuus.
  • Globaali kattavuus.
  • Pienehkö provisio vuokrasta sekä vuokralaiselta että omistajalta.
  • Vahinkovakuus.

Huonoa:

  • mökin automaattiarviointi tiettyjen ominaisuuksien mukaan.
  • Viestinnän rajoittaminen: ei linkkejä, ei sähköposteja, ei sitten niin mitään AirBnbn valtakunnan rajojen ulkopuolista.
  • Keskittyy enemmänkin yksityisten asuinhuoneiden vuokraamiseen.
  • Iso järjestelmä tuo jähmeyttä kehittymiseen.
  • Automaattihinnoittelu ei päde kovin hyvin ainakaan mökkien kohdalla.
  • Vaatii jatkuvaa päivystämistä ja paljon viestintää – kohdekalastelijoita paljon ja majoittaja-arvio laskee liian hitailla vastaamisilla.
  • Vierailun jälkeen tapahtuvien veloitusten toteuttaminen käytännössä haasteellista.

Käytännössä mikään muiden toteuttama palvelu ei ole sellaisenaan paras markkinointialusta juuri sinun mökillesi. Ne ovat aina monen muunkin tarpeeseen toteutettuja kompromisseja.


Mikä sitten on paras tapa mainostaa tai vuokrata mökkiä?

Paras markkinointialusta: omat nettisivut

Ensisijaisesti kannattaa panostaa mökin omiin nettisivuihin. Miksi?

Pystyt räätälöimään sisällön ja toiminnallisuudet vastaamaan juuri sinun tavoitteitasi.

Mikään alla olevista perusteluista ei päde missään muussa mainostamistavassa tai vuokrausalustassa, kuten Ville-lukija kysyy.

Google on kaikkein isoin tiedonhakujärjestelmä. Sillä on aidosti globaali kattavuus. ”Jos et ole netissä, et ole olemassa”. Ja netissä on suurimmalle osalle synonyymi Google -hauille.

Pystyt optimoimaan sisällön juuri haluamallasi tavalla.

Pystyt tuottamaan rajattoman määrän juuri haluamanlaistasi informaatiota

  • kuvin
  • sanoin
  • videoin.

Pystyt kertomaan niin tarkasti ja syvällisesti kuin haluat juuri niistä asioista mistä haluat.

Pystyt ohjeistamaan vieraita juuri sillä tarkkuudella ja syvyydellä kuin haluat.

Pystyt houkuttelemaan kiinnostuneita ja tutustuttamaan uusia, potentiaalisia vieraita.

Kun kerran olet tuottanut sisällön, se säilyy kunnes itse valitset ottaa sen pois.

Pystyt viestimään, linkittämään, tunnelmoimaan – rakentamaan ihan mitä vain, juuri sellaisena kuin itse haluat.

Sinun ei tarvitse tyytyä pakettiratkaisuun, joka on toteutettu mahdollisimman montaa miellyttävänä kompromissina, usein vielä mahdollisimman halvalla. Ja joka saattaa kadota koska tahansa, jos sitä pyörittävä yritys vaikkapa tekee konkurssin.

Pystyt kohdentamaan markkinointia haluamallasi tavalla ja seuraamaan sen vaikutuksia.

Hakusanaoptimointi, merkityksellinen ja kiinnostava sisältö, haluamiesi kohderyhmien mukainen tarkentaminen.

Mitä enemmän opit, sitä parempia ja enemmän toiveittesi mukaisia tuloksia saat.

Ja mitä kiinnostavampaa sivujesi sisältö siellä kävijöiden mielestä on, sitä paremmaksi Google sen arvioi ja nostaa yhä ylemmäs nettihauissa. Mahtava myönteinen kehityskierre.

Miten toteutat omat nettisivut?

WordPress on helppo ja halvimmillaan täysin ilmainen nettisivujen rakennusalusta.

Sen voi opetella sujuvasti itse. Voit myös valita minkä tahansa muun palveluntarjoajan, sekä hostaus- että sivutoiminnoille.

Voit opetella kuinka syvällisesti tahansa. Tai sen verran, saat haluamasi näköistä jälkeä ja toivotunlaisia tuloksia. Mökkivuokraajan Digikurssi ohjaa sinut luomaan omat, ilmaiset WordPress-sivusi askel askeleelta.

Mökkiblogi syventää sisältöä ja lisää sitoutumista

Mökistäsi kertovalla, nettisivujen yhteydessä olevalla blogilla on merkittävä vaikutus markkinointiisi.

Mökkiblogi on tehokkaampi ja vaikuttavampi kuin maksettu mainos. Sen avulla voit

  • brändätä ja profiloida mökkiäsi
  • tuoda kävijöitä mökkisi sivulle
  • mökillesi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa
  • nousta esiin Google -hauissa
  • saada sisältöä mökkisi markkinointiin
  • mökillesi näkyvyyttä
  • kasvattaa markkinointilistaasi ja luoda suhdetta potentiaalisiin vieraisiisi.

Varauskalenteri on tärkeä lisä mökin nettisivuilla

Vieraasi haluavat todennäköisesti tietää etukäteen, voivatko he tulla mökillesi haluamanaan ajankohtana. Varauskalenteri mahdollistaa tämän.

Googlen ilmaisen kalenterin saa tuotua WordPress-alustalle ja moneen muuhun verkkosivualustaan. Sitä pystyy päivittämään vaikka puhelimella ja synkronoimaan automaattisesti tiedot esimerkiksi mökin nettisivuille.

Kalenterimerkintöjen sisältötason näkyvyyttä pystyy muokkaamaan niin, että sitä voi pitää itse tarkkanakin muistilistana buukkauksista ja netissä näkyy silti ajankohta vain varattuna.

Hyödynnä postituslistoja

Kun rakennat itse oman palvelusi, vieraidesi tiedot eivät jää muiden palveluntarjoajien rakenteiden uumeniin vaan saat ne itsellesi.

Pystyt hyödyntämään yhteystietoja kohdennettuun informointiin ja markkinointiin.

Kun lähetät postia useammalle kerralla, tavalliset sähköpostiohjelmat tulkitsevat tämän usein spämmäykseksi. Siksi kannattaa ottaa käyttöön mahdollisimman pian jokin postitusohjelma.

Itse käytän Mailchimp-nimistä ohjelmaa. Sitä voi käyttää erinomaisesti sekä viestintään, kampanjointiin että monenlaisiin automaatioihin. Se toimii jopa CRM-työkaluna.

Listalle kirjautuminen on helppoa linkata nettisivuillesi. Postitusohjelman automaatiot mahdollistavat vieraiden omatoimisen tietojensa päivittämisen.

Täältä voit lukea tarkemmin, miten hyödyntää asiakkaittesi yhteystietoja markkinoinnin tukena.

Jos Mailchimp ei ole sinulle vielä tuttu, voin lämpimästi suositella tätä kurssia, jonka olen valinnut sekä kouluttajan opettamis- että Mailchimp-osaamisen vuoksi yhteistyökumppanuudeksi. Kurssin avulla saat nopeasti Mailchimpin tehokäyttöön.


Muun muassa näiden perusteiden vuoksi voin suositella parhaaksi vuokrausalustaksi Googlea, kärjistetysti sanottuna. Markkinointialusta, jota voit optimoida loputtomiin tuottamaan juuri haluamiasi tuloksia.

Käytännössä mitään näistä mainituista, loistavasti onnistuneen toiminnan kannalta jopa kriittisistä ominaisuuksista ei löydy ainakaan tässä laajuudessa mistään muusta mainostustavasta tai vuokrausalustasta.

Yhdistä parhaat puolet

Viisainta on yhdistää molempien toimintatapojen parhaat puolet.

  1. Tee mökillesi nettisivut ja haluamasi sosiaalisen median kanavat.
  2. Profiloi niissä markkinointia juuri omiin tarpeisiisi parhaiten sopivalla tavalla.
  3. Valitse muutama ulkopuolinen mökkivuokrauspalvelu, johon lisäksi laitat mökkisi ilmoituksen.
  4. Ota käyttöön Mailchimp tai muu vastaava järjestelmä, jota voit käyttää asiakas- ja prospektirekisterinäsi sekä sähköpostijärjestelmänäsi.

Näin saat yhdistettyä valmiit asiakasmarkkinat ja profiloitua juuri sinua ja tarpeitasi parhaiten palvelevat markkinat.


Haluatko kuulla lisää miten onnistut mökkivuokrauksen markkinoinnissa? Tule mukaan ilmaiselle markkinoinnin opintopolulle.

Haluan onnistua markkinoinnissa
Klikkaa itsesi mukaan oppimaan lisää mökkivuokrauksen markkinoinnista – ilmaiseksi.
Facebook Comments Box

Yksi vastaus artikkeliin “”

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Mökkivuokraajan käsikirja

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading