Käyttääkö AirBnB:tä vai ei?
– Tiia, Mökkivuokraajan uutiskirjeen lukija
Olen kirjoittanut aiemmin Airbnb:n hyvistä ja huonoista puolista.
Suhtautumiseni Airbnb:hen on kaksijakoinen. Toimiessaan se toimii loistavasti. Yhteydenpito on helppoa puhelimen sovelluksella viestimällä, muistutukset vierailuista tulevat puhelimeen haluamiisi viestimiin, visuaalisesti selkeä kalenteri synkronoituu suuntaan ja toiseen.
Lähtökohtaisesti vieraat ovat ystävällisiä, mukavia ja siistejä. Ja maksunkin ovat jo maksaneet etukäteen, saat sen automaattisesti ilmoittamallesi tilille (Airbnb:n palvelumaksulla vähennettynä) yleensä yksi arkipäivä vierailun alkamisen jälkeen. Helppoa ja hienoa, eikö vain? Jos et jaksa lukea pidemmälle, hyödynnä Airbnb:n majoittajalinkki täältä.
Sitten taasen:
Airbnb:n kautta lähetettävissä viesteissä ei saa olla sähköposteja tai linkkejä. Ei mainintaakaan esimerkiksi sanoista google tai facebook. Ne blokataan pois. Tämä rajoitus hankaloittaa viestintää, kun haluaisi vaikkapa vastata tulevan vieraan kysymyksiin esimerkiksi mökkiäsi lähellä olevista palveluista:
Ja koska mikään ei ole ikinä täysin varmaa, allekirjoittanut koki melko tuskaisen viikon kesäsesongin alla, kun Airbnb:n automaattisesti päivittymään asetettu kalenteri ei päivittynytkään. Sumplin tästä järjestelmän ”toimintapoikkeamasta” aiheutuneita tuplabuukkauksia ja todennäköisesti tukin järjestelmän teknisen tuen palvelutuutin hätähuudoillani. Lopulta tekniikkatimo teki heillä manuaalisen synkronointipäivityksen Lillanille. Sen jälkeen kalenteri on taasen päivittynyt moitteetta.
Tai entäs sitten se kerta, kun naapurimaastamme tuli Airbnb:n kautta iso seurue viettämään viikonloppua ja vähän kalastelemaan. Iloinen poppoo saapui perjantaina ja kaikki vaikutti olevan hyvin. He olivat vielä pyytäneet soutuvenettä, jonka sanoin järjestyvän lisäveloitusta vastaan. Menin paikalle reilu puoli tuntia uloskirjautumisajan päätyttyä. Talo oli tulvillaan miltei kelteisillään olevia ukkeleita verestävin silmin. Kalanhajua oli kaikkialla. Menin raivaamaan yläkertaa, kun seurue vielä pakkaili tavaroitaan alakerrassa. Kävin alakerrassa pyytämässä yhteystietoja soutuveneen vuokran laskua varten, jolloin he ilmoittivat käsittäneensä sen kuuluvan hintaan. Lopulta pääsin rauhassa jynssäämään kalansuomuja mitä kummallisimmista paikoista ja pohdin, mitä hemmettiä tekisin. Airbnb:n kautta voi pyytää lisäveloitusta ja antaa yksityistä palautetta vierailusta kokemuksena, mutta (kenties ihan oma kokemusperäinen ongelmani) se tuntuu olevan ison kynnyksen takana. Sain lopulta Lillanin tuuletettua ja puhdistettua huolella – onneksi seuraavat vieraat olivat hieman myöhässä aikataulustaan.
Jos meno olisi yltynyt aivan mahdottomaksi, Airbnb tarjoaa jopa 800 000 euron majoitustakuun. Olisikohan sitä pitänyt hakea kalansuomujen rapsutteluun?
Kohteesi luokitus ja siten suosio on täysin vieraiden arvioinneista kiinni.
Eivätkö kemiat kohdanneet sinun ja vieraidesi välillä? Voi voi, todennäköisesti arviointisi laskee. Kenties siksi Airbnb:ssä tunnutaan antavan vieraille hyvinkin helposti korkeitakin arviointeja: ei haluta suututtaa vierasta mahdollisten huonojen arvioiden pelossa.
Airbnb:ssä vieraat arvioivat mökkiäsi ja palveluasi monilla eri tavoin. Suurimman osan vieraita mielestä esimerkiksi Lillanin sijainti kävelymatkan päässä palveluista, silti merenrannalla, on ihan huippujuttu. Sitten taas se poppoo, joka ehkä kaipaisi pikemminkin hiljaista metsämökkiä, antaa sijainnille vähemmän tähtiä. Ja jälleen voivoi. Ei perusteluita, ellei vieras niitä halua jättää, eikä mahdollisuutta muuttaa arviointia kun se kerran on saatu.
Ja jälleen toisaalta: onhan systeemi nerokkaalla tavalla tunteisiin vetoava.
Kyllähän sitten taas tällaista viestiä saadessaan jaksaa ihmetellä, miten päin ne aamiaismarengit asettelisi, että vierailun tähdet olisivat suotuisalla tolalla.
Kun olet toiminut pidempään Airbnb:ssä ja esimerkiksi saanut paljon (hyviä) arviointeja, yksi erimielinen ei kovin merkittävästi hetkauta tilastoja. Ja julkisesti saatuun palautteeseen harva kirjoittaa mitään kovin kurjaa – ellei vierailu ole ollut absoluuttinen fiasko. Niihin voi myös itse vastata.
Airbnb:ssä voi kehittyä myös houkuttelevin nimin, kuten pyrkiä Supermajoittajaksi. Tottakai otin itseni kanssa haasteen vastaan. Koska aloitin Lillanin kanssa Airbnb:ssä vasta tämän vuoden keväällä, systeemin kautta toteutuneita vierailuja ehti juuri ja juuri tulla riittävästi arviointiin mukaanpääsyyn.
Tuntuuhan se ihan mahtavalta olla Supermajoittaja.
Ja sitten jälleen niitä hyviä puolia: Airbnb alkaa olla jo niin tuttu ja tunnettu, että muutkin kuin varhaisimmat omaksujat alkavat käyttää sitä. Tästä seuraa monenlaisia vierailujen helmiä, kuten erään sisustussuunnittelijan perheineen toteuttama lomamatka.
Kaikki sujui loistavasti siis Airbnb:n kautta ja olimme tyytyväisiä lomaamme. Ei voi muuta kuin suositella Airbnb:tä helppona ja luotettavana vuokranantajana, ihanaa Lillanin yöpymispaikkana ja Taalintehdasta lomailukohteena.
Valmiit raamit – tietyn kypsyttelyvaiheen jälkeen – yleensä rajoittavat ja vääristävät kasvua.
Mielestäni Airbnb:ssä on hyvä olla näkyvillä, mutta sitä ei kannata jättää ainoaksi kanavaksi. Tarvitaan joku muu ensisijainen tietolähde, jossa voit kertoa mökistäsi tarkemmin ja esimerkiksi lisätä linkkejä muihinkin palveluihin (tai vaikkapa 3D -esittelyyn mökistäsi). Jossakin pitää olla mahdollisuus kasvaa ja kehittyä, syventää palveluaan ja toimintaansa haluamaansa suuntaan.
Oman arvioni mukaan paras mahdollinen tilanne on sellainen, jossa mökillä on omat nettisivunsa. Niillä on syvällisin ja tarkin tieto. Tämän lisäksi valitaan kourallinen yhteistyökumppaneita, joiden avulla laajennetaan asiakasverkkoa ja kasvatetaan toiminnan näkyvyyttä.
Tiia, kiitos kysymyksestäsi.
Jos haluat liittyä Airbnb:n majoittajaksi, voit tehdä sen täältä.