Kahdeksas uutiskirje

Mökkivuokraajan käsikirjan kahdeksas uutiskirje lähetettiin tilaajille alunperin 22.4.2017. Blogissa uutiskirjeet julkaistaan yli kuukauden viiveellä. Jos haluat uutiskirjeannoksesi tuoreeltaan, voit tilata sen sähköpostiisi täältä.


Kahdeksannessa uutiskirjeessä olen saanut asiakaspalautetta ja kerron, mitä kaikkea teenkään sen kanssa. Lisäksi kerron kahdesta muusta mökkivuokraukseen liittyvästä postauksestani ja niiden erityyppisistä hyödyntämisistä. Markkinoinnista on kysytty paljon, tällä kertaa vastaan siis osaan niistä kysymyksistä. Paljon asiaa – oletko valmis? Hyvä, aloitetaan!
 
Asiakaspalaute
Lillanissa oli pääsiäisenä vieraita. Kaksi perhettä, yhteensä neljä aikuista ja neljä lasta. Kyselin maanantai-iltana, miten heidän lomansa Lillanissa oli mennyt.
”Hei, onkin pitänyt viestitellä… mutta kyllä, meillä oli aivan ihanaa! Upea talo, ihana piha, kiva kylä. — siis, ihana paikka ja haaveilen jo palaavani joku päivä ja suosittelen muillekin.”
Hieno juttu, että vieraat viihtyivät, niin pitääkin! Palautteessa oli muitakin hyviä elementtejä. 
 
Uudelleen saapuva vieras on todella hyvä juttu. Se kertoo onnistuneesta asiakaskokemuksesta. Se on myös helpompaa molemmille osapuolille: tiedetään jo, miten hommat toimivat. Epävarmuusfaktori on pienempi. Viime kerralla kaikki meni hyvin, eiköhän tälläkin kertaa.
 
Se, että vieras suosittelee mökkiä muillekin, on kerrassaan erinomaista. Puskaradio on tehokas ja koetaan luotettavimpana tiedonlähteenä. Ystävän suositus on aina parempi vaihtoehto.
 
Myönteinen asiakaspalaute on mökkivuokraajalle erinomainen suositus. Siksi sitä kannattaa retostella ympäriinsä.
 

Palautteen hyödyntäminen

Tein palautteesta oman postauksensa Lillanin blogiin. Jaoin postauksen nettisivujen lisäksi
– Lillanin Facebook -sivuille
– Mökkivuokraajat -ryhmään (jossa avasin hyvin tarkalla tasolla viestin kokonaisuudessaan, analysoin sen sisältöä ja piilomerkityksiä)
– Taalintehtaan Facebook -sivuille
– LinkedIn -postauksena
– Twitter -twiittinä
– Instagram -kuvana.
 
Valitse muutamat markkinointikanavat, joita voit hyödyntää monipuolisestiSosiaalinen media on lähtökohtaisesti ilmainen. Suosituin sosiaalisen median kanava on Facebook.
 
Tämän postauksen tavoitteena oli kertoa seuraajille Lillanin vieraiden erinomaisesta asiakastyytyväisyydestä.
 

Toinen postaus, erilainen teema

Sain juuri ennen pääsiäisvieraiden saapumista viritettyä Lillanin sen yhden ”tavaramerkin”, värikkään riippukeinun terassilla, merinäköalalla. Sen yläpuolella, keittiön ikkunan alla oleva kukka-astia oli talven jäljiltä varsin nuhjuisen näköinen, joten istutin siihen lähikaupasta ostamani kassillisen ruukkunarsisseja. Valmista tuli. Otin puhelimella kuvan ja naputtelin saman tien siitä minipostauksen.
 
Julkaisun löyhästi pääsiäishenkinen teema ja ajoitus (pitkänäperjantaina on ilmeisesti hyvin aikaa lueskella Facebookia) toimi mainiosti. Yksinkertainen postaus puri ja saavutti hyvin näkyvyyttä.
 
Facebook optimoi koko ajan. Algoritmit taustalla laskevat vimmatusti lukijoidensa huomion kohdentumista tarjotakseen yhä kiinnostavampaa sisältöä. Niinpä Facebook tarjosi minulle 10 eurolla ilmaista mainostusta tälle, jo valmiiksi suositulle postaukselle.
 
Tartuin tarjoukseen ja nokitin sitä vielä vitosella omaa rahaa. Kuten 3. uutiskirjeessä kerroin, yksi keino kausivaihteluiden kompensointiin on kohderyhmäprofilointi. Eli saada vieraita niistä, joille vaikkapa meidän ”ankeat” vuodenaikamme ovatkin huikea kokemus ja tavoiteltava elämys.
 
Siksi sijoitin tuon huiman markkinointibudjetin, yhteensä 15€, näkyvyyden saamiseksi lähinnä Kiinaan. Määrittelin siis mainoskampanjan kohderyhmän profiilin käyttäjän maan perusteella.
 
Postauksen tulokset tänä aamuna näyttävät seuraavilta:
Lillan pääsiäiskuva sai näkyvyyttä
Mainos on tavoittanut lähes 4500 henkilöä. Lisäksi, sekä mainoksen kautta tavoitettujen että muiden jakojen kautta, orgaanista eli ei-maksettua kattavuutta on yli 1300 henkilöä. Ei ollenkaan pöllömmin yhdeltä postaukselta, kun Lillanin Facebook -sivuillakin on vain hieman yli 400 tykkääjää.
 
Tässä oli siis kyseessä pelkästään näkyvyyden ja kohderyhmän laajentamiseen tähdännyt postaus. Onnistui oikein hyvin.
 

Kolmas postaus, jälleen erilainen

Vaihdoin Lillaniin isomman ruokapöydän ja sen myötä koko olohuoneen järjestyksen. Mökistä kertovien valokuvien tulee aina olla todellisuutta vastaavat, joten siksi tällaisten muutosten jälkeen oli ihan hyvä päivittää kuvat.
 
Mielenkiintoisten yhteistyökuvioiden myötä (kerron niistä teille lisää, kun varmistuvat) Lillanissa kävi erinomaisiin kiinteistökuviin erikoistunut ammattivalokuvaaja.
 
Hyödynsin kuvia postauksessajälleen kerran. Koska kuvista välittyy hyvin Lillanin sisustustyyli, joka on yksinkertainen ja pelkistetty, jaoin postausta Facebook -ryhmiin, joissa kiinnostus on sen suuntainen. Eli esimerkiksi eri maiden KonMari -ryhmiin.
 
Kuvista näkyvät myös Lillanin, lähes 300-vuotiaan talon vanhat hirret ja muut historialliset osat hyvin. Siksi julkaisin postauksen myös esimerkiksi vanhoihin rakennuksiin liittyvissä Facebook -ryhmissä.
 

Yleiset ohjeet toimiviin julkaisuihin:

1) Tunne kohderyhmäsi niin hyvin, että tiedät, missä se on aktiivinen
2) profiloi julkaisusi sen mukaiseksi
3) kohdista julkaisu oikeisiin kanaviin
4) nauti työsi tuloksista.
 
Lisäksi päivitin kuvia Lillanin nettisivuille sekä muihin kanaviin, joissa Lillan on esillä. Käytin kauniita, valoisia, sisustuslehtimäisiä kuvia myös muihin puffeihin ja sainkin eilen illalla jo ensimmäisen pyynnön eräältä freelance -kuvaajalta tulla ottamaan kuvia Lillanista lehtiartikkelia varten.
 
Kolme postausta, kolme erilaista tavoitetta. Tässä viimeisen viikon näyttökerrat Lillanin nettisivuilta, eli ”perille asti” tulleista klikkauksista:
Näkyvyyttä vuokrauskohteelle sosiaalisessa mediassa
Oikein mukavasti kävijälisäystä siis näillä kuluneen viikon aikana julkaisemallani kolmella postauksella verrattuna aiempiin viikkoihin, jolloin postauksia en julkaissut juuri nimeksikään tai en optimoinut niitä johonkin tiettyyn tarkoitukseen.
 
Kaiken kaikkiaan, markkinointi on monen tekijän summa. Jos puskaradion kuuluvuus riittää, mahtava juttu! Usein kuitenkin tarvitaan vähän muutakin.
 
Blogi on mitä mainioin tapa kertoa mökin kuulumisia. Postauksia voi suunnata jotain tiettyä tarkoitusta varten.
 
Tekstin lisäksi postauksiin kannattaa liittää jokin kuva – se herättää aina enemmän mielenkiintoa kuin pelkkä teksti. Ja video on vielä tehokkaampi keino!
 

Muitakin hyötyjä markkinoinnista

Markkinoinnilla saavutetulla näkyvyydellä saat lähtökohtaisesti lisää asiakkaita ja siten lisää tuloja.
 
Postauksillasi pystyt kuitenkin myös perustelemaan esimerkiksi monenlaisia yhteistyökuvioita, jolloin voit saada asiakkaiden kautta lisämyyntiä tai vaikkapa tuloja yhteistyön provisioista.
 
Tai vähentämään toiminnan kuluja saamalla yhteistyön avulla alennusta tai ilmaiseksi mökkivuokrauksessa käyttämiäsi palveluita tai tuotteita.
 
Oletko jo ihan nääntynyt luettuasi tänne asti?
Alkuperäinen aikomukseni oli käsitellä tässä uutiskirjeessä myös hieman erityisempaa vuokraustapaa, suosituksiin perustuvaa vuokrausta sekä kertoa esimerkki siitä, miksi yhteistyö tai useamman vuokramökin omistaminen todella kannattaa. Kirje olisi kuitenkin venynyt niin pitkäksi, että näitä – ja monia muita aiheita – käsitellään sitten seuraavassa (tai seuraavissa) uutiskirjeissä.
 
Omasta toimintatavastani
Monet kirjoittavat uutiskirjeensä etukäteen ja käyttävät automatiikkaa niiden julkaisuun. Itse näpyttelen tätä juuri nyt, hetkeä ennen kuin saat kirjeen sähköpostiisi. Pidän siitä, että saan kertoa oikeasti tuoreista tapahtumista ja saat kuulla kuulumisiani, konkreettisia asioita, otteita elävästä elämästä, eikä vain teoreettista hapatusta. Tämän vuoksi kirjeen pituus ja lähetysaika hieman vaihtelevat, vaikka pyrinkin lähettämään nämä aina likimain lauantaiaamuisin. Mitä tuumit tästä tavastani?
 
Jos sinulle herää ajatuksia tai kysymyksiä tästä kirjeestä tai mistä tahansa muusta mökkivuokraustoimintaan liittyvästä, kuulisin niitä todella mielelläni. Laita vaikka sähköpostia. Luen ja vastaan taatusti!
 
PS. Tykkäyksiä ja klikkauksia postauksiin näköjään satelee koko ajan lisää, hieno juttu! Yllä mainitut markkinointikeinot siis toimivat, ihan oikeasti.
 
Kiitos että kuljet kanssani tätä monipuolista mökkivuokrauksen polkua!
 
Mukavaa viikonloppua Sinulle ja rakkaillesi toivottaa
Sari/Mökkivuokraajan käsikirja
 
PPS. Arveletko, että näistä polveilevista kirjeistä olisi iloa jollekin muullekin? Jakaminen on välittämistä. Vinkkaa uutiskirjeestä muillekin!
 
Ja vielä muistuttelen pian poistuvasta tarjouksesta. Mökkivuokraajan eKäsikirja ja tunti sparrausta, vastaukset juuri sinun kysymyksiisi, alle viidelläkympillä. Julkiseksi luvattu asiakaspalaute kuuluu näin:
”Kiitokset eilisestä Sari Hyvärinen! Preppaussessiossa tuli paljon arvokasta uutta tietoa sekä varmistusta omille ideoille. Haasteelliset asiat voidaan kääntää vahvuuksiksi sekä vuokrattavaa mökkiä voi ja pitääkin vähän rakastaa <3 Suosittelen lämpimästi!”
Tämän uutiskirjeen tilaaminen on vapaaehtoista, vaikkakin suositeltavaa. Jos et tykkää siitä mitä luet, kerro minulle, miksi et. Jos kaikesta huolimatta et enää halua saada näitä sähköpostiisi, vollotan ja poistan sinut postituslistalta.
Sari Hyvärinen yrityksen logo
Multidimensional entrepreneurship
Facebook Comments

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.