Onnistunut ilmoitus mökkivuokrauksessa – viiden kohdan lista avuksesi

Nettisivut ja välityspalveluiden hyödyntäminen on merkittävä osa mökkisi toimivaa markkinointia. Niiden sisältö ratkaisee selailijan ja lukijan kiinnostuksen. Mitä huomioida? Minkälainen on onnistunut ilmoitus mökkivuokrauksessa? Mihin panostaa?

Mitä sisältää onnistunut ilmoitus mökkivuokrauksessa?

Hyödynnä tämä viiden kohdan lista. Tee mökkivuokrausilmoituksestasi onnistunut ja toimiva.

1. Kerro realistisesti mökistäsi.

Varmista, että ilmoituksessasi mainitaan ainakin nämä:

Sijainti

Missä mökkisi on? Miten sinne pääsee? Onko ranta lähellä? Miten ilmansuunnat sijoittuvat? Onko naapuri heti ikkunan takana vai onko mökki omassa rauhassaan? Onko ympärillä vilkas kaupunki vai hiljainen erämaa?

Kunto

Missä kunnossa mökkisi on? Vastikään rakennettu tai remontoitu vai alkuperäiskunnossa 70-luvulta? Mitä odottaa? Myös yksittäisistä parannuksista tai uudistuksista kannattaa kertoa.

Koko

Minkä kokoinen mökkisi on? Kuinka monta huonetta, mitä huoneita? Entä piha-alue?  Onko lääniä silmänkantamattomiin vai pieni pihatilkku oven edessä?

Vuodepaikat

Kuinka monelle mökkisi sopii yöpymispaikaksi mukavasti? Kuinka monelle mahtuvat mukavasti täysikokoiset (vähintään 80x200cm) vuoteet? Pari- vai erillisvuoteet? Ovatko ne omissa makuuhuoneissaan? Onko lapsille saatavilla esimerkiksi pinnasänky?

Varustelutaso

Onko keittiö varusteltu haute cuisine -tasoisesti vai kokataanko pihagrillin äärellä? Onko mökissäsi sähköt, nettiyhteys, laajakulmatelevisio tai lämmitettävä ulkopalju? Vai tarkoittaako juokseva vesi sitä, että vieras pistää kinttua toisen eteen rivakasti?

Palvelut

Mitä kaikkea vierailuun mökilläsi kuuluu? Mökissä itsessään tai ympäristössä? Onko mökille mahdollista saada siivous, liinavaatteet, ruokia tai vaikka polkupyörät? Kuinka kaukana on lähin ruokakauppa, apteekki tai lääkäri? Saako vieras opastusta lähialueen luontopolkuihin tai nähtävyyksiin? Mikä on isoin, suosittu tapahtuma mökkisi lähellä?

2. Kerro mökkisi parhaat puolet.

On ihan hyväksyttävää ja jopa suositeltavaa kertoa mökistään hyviä asioita. Tämä ei tarkoita samaa kuin huonojen puolien peittely. Meillä suomalaisilla on kaksi tavaksi juurtunutta sananlaskua, joiden vuoksi markkinointimme ei välttämättä toimi:

”Kel’ onni on, se onnen kätkeköön” ja ”Vaatimattomuus kaunistaa”.

Nyt on aika päästää näistä irti. Kerro, mikä on mökissäsi ihaninta. Älä suotta säästele kehuja. Mikä on mökissäsi parasta? Se juttu, jota vieraasi aina jaksavat ihastella? Syy, minkä vuoksi jaksat mennä sinne vuodesta toiseen? Kerro näistä ihanuuksista. Tunnelmoi.

3. Panosta valokuviin.

Ilmoitus vetää puoleensa lukijan huomion valokuvien avulla. Pelkkä teksti ei riitä. Edes mainittu tuhat sanaa ei luo samaa mielikuvaa kuin onnistunut valokuva.

Varmista, että sinulla on riittävästi ja laadukkaita valokuvia mökistäsi. Sekä ulkoa että sisältä. Kokonaiskäsityksen muodostamiseen ja yksityiskohtien hahmottamiseen.

Valokuvien tulee olla riittävän valoisia ja tarkkoja, jotta niistä saa hyvän käsityksen mökistäsi.

Ennen valokuvien ottoa katso, että pinnoilla ei ole tarpeetonta tavaraa. Pyykit eivät ole sisustuselementti. Pahitteeksi ei ole esimerkiksi jonkin tilanteen, kuten kahvittelun tai auringossa lekottelun kuvaaminenkaan. Jos kuvissasi on ihmisiä, varmista heidän suostumuksensa näiden kuvien julkaisuun. Tai pyydä heitä poistumaan linssin rajojen ulkopuolelle kuvien ottamisen ajaksi.

Muista eri kuvat eri vuodenaikoihin. Talvinen tunnelma on aivan erilainen kuin kesähelteen riemut. Jos haluat syksyksi vieraita, kerro myös kuvin, miksi mökillesi kannattaa tulla silloinkin.

4. Oikolue teksti.

Varmista, että teksti on sisällöllisesti ja oikeinkirjoituksellisesti kuranttia. Jos sisäinen Neiti Punakynäsi ei ole terässään, pyydä jotakuta muuta varmistamaan tekstisi oikeinkirjoitus. Katso myös, että faktat ovat kohdillaan. Että mainitut asiat ovat tosia eikä minnekään ole lipsahtanut vaikkapa ylimääräistä nollaa.

5. Toimivat yhteystiedot

Mieti, mitkä yhteystietosi laitat ilmoitukseen. Mihin puhelinnumeroon vastaat? Tai mitä sähköpostia tarkistat vähintään kerran päivässä, mielellään useamminkin? Jos kysyjä joutuu odottamaan vastaustaan liian kauan, hänen kiinnostuksensa lopahtaa ja luottamuksensa sinuun hiipuu.


Osaatko jo kaiken mökkivuokraukseen liittyvän vai tuntuuko, että jokin osa-alue saattaisi olla syventävää oppia vailla?

Tutustu ilmaisiin mökkivuokrauksen opintopolkuihin.

Klikkaa itsesi mukaan matkalle onnistuneiden mökkivuokrausten maailmaan.

Facebook Comments

Vastaa